Letadla

Bristol 138 A

Bristol 138 A
Bristol 138 A

Speciální výškový letoun Bristol 138 A byl vyroben firmou Bristol jako odpověď Britů na světové rekordy v dostupu letounů, kterých v té době dosahovali Francouzi, Italové a Američané. V roce 1934 činila rekordní výška, jíž dosáhl Ital Donati s dvouplošníkem Caproni Ca-161, 14 433 metrů. A protože Italové použili pro svůj rekordní letoun britský motor Bristol Pegasus, rozhodli se Britové tento rekord překonat. Britské ministerstvo letectví objednalo výškový letoun, schopný překonat hranici 50 000 stop, tedy 15 200 metrů. Šéfkonstruktér leteckého oddělení firmy Bristol Frank Barnwell "oprášil" svůj starší projekt výškového stroje a v září 1934 dokončil návrh nového výškového letounu. Bristol 138 A měl na rozdíl od svého předchůdce lehčí pevný podvozek, avšak zachoval si velké rozpětí křídla, štíhlý trup a mohutné ocasní plochy. Motor, pro který se Barnwell rozhodl, byl speciálně upravený výškový Bristol Pegasus PE-VI S o výkonu až 340 kW ve výšce 13 000 metrů, za použití dvoustupňového kompresoru.

Kromě speciálního motoru Pegasus museli pro rekordní letoun vyvinout i další zařízení, například speciální přetlakový oděv pro pilota místo těžké vzduchotěsné přetlakové kabiny. Vyrobila jej firma specializovaná na potápěčské oděvy a dýchací přístroje. "Skafandr" zhotovili z několika vrstev pogumované tkaniny, takže skutečně připomínal potápěčský oblek. Byl tvořen blůzou a kalhotami, spojenými v pase vzduchotěsnou objímkou. Přilba, vyrobená ze stejného materiálu, měla vpředu rozměrné obdélníkové "okno", pro větší pevnost slepené z vrstev celuloidu. Ústil do ní přívod kyslíku z palubních lahví. Vydýchaný vzduch se zbavoval vlhkosti, čistil se a obohacen kyslíkem byl opět vháněn do přilby. Celou přilbu bylo možno v nouzi oddělit trhací šňůrou.

Bristol 138 A poprvé vzlétl 11. května 1936, řízen šéfpilotem firmy Bristol Cyrilem F. Uwinsem. Při tomto letu byl letoun ještě vybaven běžným motorem Pegasus a třílistou vrtulí. V květnu a červnu pokračovalo zalétávání, a když již byli technici spokojeni, byl do draku namontován speciální Pegasus PE-VI s reduktorem a čtyřlistou vrtulí.

28. září 1936 v půl osmé ráno odstartoval pilot RAF F. R. D. Swain z letiště Farnborough k prvnímu pokusu o výškový rekord. V kroužení nabíral výšku, v 10 500 metrech zapnul druhý stupeň kompresoru a za půl hodiny a pět minut byl stroj ve výšce 12 000 metrů. Swain stoupal dál proti západnímu větru a zářícímu slunci. Teprve nyní oceňoval černomodrý nátěr na horních plochách letounu, který nahradil původní stříbrný a zabraňoval oslnění pilota. Po dosažení výšky 15 223 metry, která se stala novým světovým rekordem, zahájil dramatický sestup. Dramatický proto, že po přistání na letišto v Netheravonu byly nádrže téměř bez paliva.

Letoun Bristol 138 A však byl dále vylepšován, aby dosáhl vypočteného dostupu 16 450 metrů. Letadlo bylo odlehčeno, ke snížení čelního odporu byly na letoun namontovány kryty kol, motor dostal vylepšený kompresor a novou výkonnější vrtuli. S takto upraveným Bristolem 138 A vystoupal 30. června 1937 pilot M. J. Adam do výšky 15 440 metrů.

Stroj měl poté sloužit k výškovému průzkumu, avšak o jeho použití v této roli se zprávy nedochovaly. Faktem ale je, že výškové rekordy, a především vývoj speciálních motorů přišly britskému letectvu velmi vhod v průběhu druhé světové války. Jejího konce se letoun Bristol 138 A patrně nedočkal, neboť byl rozebrán a zničen jako výcviková pomůcka leteckých mechaniků.

Technické údaje
Rozpětí: 20,12 m
Délka: 13, 41 m
Výška: 3,13 m
Prázdná hmotnost: 1996 kg
Vzletová hmotnost : 2414 kg
Pohonná jednotka: Bristol Pegasus PE-VI S o výkonu 340 kW (zdokonalená verze později 373 kW)
Maximální rychlost: 198 km/h
Rekordní dostup: 15 223 m
Dolet vytrvalost: 2 hodiny 15 minut


Navigace

Letadla létají po obloze.