Letadla

Tupolev Tu-70

Tupolev Tu-70
Čtyřmotorový dopravní letoun Tupolev Tu-70

Tupolev Tu-70 byl sovětskou dopravní variantou bombardéru Tu-4 (který vznikl pomocí reverzního inženýrství z exemplářů amerického Boeingu B-29 Superfortress, které během 2. světové války nouzově přistály na sovětských letištích).

Prototyp velkého čtyřmotorového dopravního letadla Tupolev Tu-70 se poprvé představil na velké přehlídce nové letecké techniky, která uzavírala program leteckého dne na letišti Tušino u Moskvy 3. srpna 1947.

Posádka zkušebního pilota F.F.Opadčiho, která Tupolev Tu-70 na přehlídce pilotovala, zalétala prototyp již v prosinci 1946.

Letoun Tupolev Tu-70 měl velký skořepinový trup kruhového průřezu, vybavený přetlakovou kabinou pro 48 až 66 cestujících. Tento trup byl posazen na křídla převzatá z letounu Tupolev Tu-4 včetně dvojhvězdicových osmnáctiválců AŠ-73TK vybavených turbokompresory o výkonu 1470/1762 kW, které letounu umožnily plně naloženému letounu dosáhnout výšky až 10 000 metrů. Rychlost ve výšce 8000 metrů dosáhla 563 km/h, což ze stroje Tupolev Tu-70 činilo nejrychlejší sovětské civilní letadlo té doby.

Přes všechny přednosti letounu Tupolev Tu-70 nepřevzal Aeroflot tyto stroje do řadového provozu, neboť dopravní požadavky té doby byl schopen zajistit se stávajícími typy.

V prosinci 1951 byl prototyp letadla Tupolev Tu-70 odeslán do vědecko-výzkumného ústavu vzdušných sil za účelem zkoušek možností jeho případného využití v roli vojenského dopravního letadla.

Dopravní letoun Tupolev Tu-70 o rozpětí 43,05 metru, délce 35,61 metru, nosné ploše 161,70 čtverečních metrů, vzletové hmotnosti 51 400 kilogramů dosahuje následujících výkonů: maximální rychlost 563 km/h, cestovní rychlost 512 km/h, dostup 10 200 metrů, dolet 4900 kilometrů, počet sedadel 6+48.


Navigace

Tupolev Tu-70 byl sovětskou osobní variantou bombardéru Tu-4, po úspěšném absolvování testu sice doporučený do sériové výroby, která se však neuskutečnila.

Další letadla:

Tříplošník Fokker Dr 1 létal v časech první světové války.

Stíhačka Curtiss P-40 létala i v čínském letectvu.

Třímotorový dopravní Junkers Ju 52/3m byly sice koncepčně zastaralé, přesto však výkonné stroje.


Tyto stránky používají cookies, jak jsou využívána vaše data.