Letadla

Írán zakázal lety strojů domácí výroby

Svůj první civilní letoun domácí výroby, Iran-140, prezentoval v minulosti Írán jako nejspolehlivější stroj svého druhu v regionu. Teď však tento model, vyráběný jako licencovaná verze ukrajinského turbovrtulového Antonova-140, patrně ukončí svůj provoz, a spolu s ním končí zřejmě i celý projekt íránské výroby letadel ve spolupráci s Ukrajinou.

Od roku 2005 havarovala čtyři letadla íránské výroby. K poslední nehodě došlo 10. srpna 2014, kdy se u Teheránu zřítil stroj Iran-140 a zemřelo na čtyřicet lidí. Íránská vláda proto zakázala veškeré lety strojů An-140 a An-74, domácí výroby i originálních ukrajinských, na svém území.

Íránské civilní aerolinky zažívají vleklou krizi. Nemohou nakupovat nová letadla ze Západu kvůli ekonomickým sankcím, které na Írán uvalily USA a Evropa. Poptávka po letecké dopravě však stoupá jak ze strany Íránců, tak ze strany zahraničních turistů.

Flotilu největších domácích aerolinek Iran Air tak nadále tvoří Boeingy 727 a 747 staré víc než třicet let. O něco mladší ve flotile jsou airbusy, jejichž věk je ale vesměs také přes dvacet let. Kvůli sankcím si navíc íránské aerolinky nemohou kupovat ani náhradní díly. Využívají proto součástky z jiných letounů nebo nakupují na černém trhu.

Právě proto se Írán přeorientoval na stroje ruského typu. Letouny Antonov začal Írán sám v licenci vyrábět v roce 2005.

Přečtěte si další články: Soukromá letadla pronikají do života českých elit sportovců, obchodníků či hudebníků.

Letadla: Curtiss P-40, Junkers Ju 52/3m, Dornier Seastar, Gloster IV B

Navigace

Írán zakázal lety strojů domácí výroby po havárii letadla Iran-140.


Tyto stránky používají cookies, jak jsou využívána vaše data.