Letadla

Vrtulník Bell UH-1 Iroquois

Vrtulník Bell UH-1 Iroquois
Vrtulník Bell UH-1 Iroquois. Obrázek: Wikipedia, autor: Airwolfhound.

V roce 1955 vyhrála firma Bell Helicopter Company konkurz US Army na vývoj lehkého dopravního a podpůrného vrtulníku. Výsledkem tohoto vývoje se stal model 204. Z této základní verze se později vyvinulo množství variant. Například Bell UH-1E, ostřelovací a podpůrný vrtulník, který byl používán začátkem šedesátých let v US Marine Corps nebo Bell UH-1D, ostřelovací vrtulník, který byl jednotkám armády dodáván od roku 1963. Typ Bell UH-1H byl do služby zaveden v roce 1967, od roku 1971 byl poté přizpůsoben pro provoz za každého počasí zavedením rotorového radaru HELMS (vrtulníkový multifunkční systém). Tato vrtulníky mohou být vybaven malorážními kanony řízenými rafarem.

Vrtulníky Bell UH-1 Iroquois létají v těchto zemích: USA, Argentina, Brazílie, Japonsko, Kanada, Dominikánská republika, Chile, Honduras, Kolumbie, Korejská republika, Německo, Mexiko, Nový Zéland, Řecko, Saúdská Arábie, Turecko a Čínská republika.

Vrtulník Bell UH-1 Iroquois je bojový a podpůrný vrtulník pro dvoučlennou posádku a 10 cestujících. Celková délka vrtulníku 17,4 metru, průměr rotoru 14,64 metru, výška 4,42 metru, maximální vzletová hmotnost 4309 kg, maximální rychlost 204 km/h, dostup 3660 metrů, dolet 512 kilometrů, poháněn je hřídelovým turbínovým motorem Lycoming-T53-L13 o výkonu 1044 kW. Výzbroj: nosník na osazení jednoho předního kulometu ráže 7,62 mm a dvou dalších na podpěrách ve dveřích kabiny.


Navigace

Vrtulník Bell UH-1 Iroquois je americký užitkový vrtulník. Označení UH-1 je společné pro dvě typové řady, kterými jsou Bell Model 204 a Bell Model 205. Druhý z nich má prodloužený trup, zvětšenou kabinu cestujících, nový nosný rotor a poháněn je výkonnější variantou turbohřídelového motoru Lycoming T53.

Další letadla:

Třímotorové dopravní Junkers Ju 52/3m byly sice koncepčně zastaralé, přesto však výkonné a mezi piloty oblíbené stroje.

Čtyřmístný dopravní letoun Aero Ae-45 slouží jako kurýrní a dopravní stroje.

Dvousedadlový cvičný dvouplošník Bücker Bü 131 Jungmann se uplatňuje při leteckém výcviku začátečníků.

Dopravní Douglas DC-3 Dakota dosáhl značného rozšíření.

Tříplošník Fokker Dr 1 se vyznačuje značnou obratností.


Tyto stránky používají cookies, jak jsou využívána vaše data.